banner Jules - change is for everybody.jpg
  • jpg

“Change”, dé inspiratiebron voor The Crystal Ship 2025

Festival lanceert een open call voor artiesten en stelt al meteen een nieuw kunstwerk voor met de slogan “Change is for Everybody”

Het prestigieuze kunstenfestival The Crystal Ship in Oostende kondigt een nieuwe editie aan van 31 maart tot en met 12 april 2025. Dankzij The Crystal Ship duiken er gigantische muurschilderingen en interventies op in Oostende. Tijdens deze nieuwe editie maken nationale en internationale kunstenaars straks tien nieuwe projecten. Het centrale thema van deze negende editie wordt ‘Change’. Om het thema van het festival kracht bij te zetten werd het eerste werk ooit van The Crystal Ship onder handen genomen. De iconische slogan “Art is for Everybody” langs de A10 werd in samenwerking met kunstenaar Mister Fiksit herwerkt tot “Change is for Everybody”. Nieuw dit jaar is een open call aan kunstenaars om deel te nemen.

Het kunstenfestival The Crystal Ship is in 2025 toe aan haar 9e editie. Internationale en nationale artiesten creëren er van 31 maart tot en met 12 april 2025 kunstinstallaties en muurschilderingen met de stad als canvas. Deze nieuwe creaties zijn naadloos geïntegreerd in het bestaande kunstparcours van The Crystal Ship, waardoor Oostende een levendig en voortdurend evoluerend kunstenparcours heeft.

The Crystal Ship zet in 2025 koers naar verandering. Met een frisse blik kijken we naar ons festival en willen we vernieuwen. De vervanging van één curator naar een tijdelijke adviesraad laat ons toe om een aantal zaken te veranderen. Ook nieuwe namen en kunstwerken brengen een nieuw verhaal, waarin ‘change’ de rode draad vormt. Voor The Crystal Ship is verandering een inspiratiebron waarin kunstenaars kunnen putten om muren en publieke ruimtes om te vormen tot krachtige verhalen over transformatie, groei of hoop. Met respect voor het DNA van het festival en tegelijkertijd een open blik op de toekomst. Peter Craeymeersch, algemeen directeur van Toerisme Oostende vzw. 

Verandering is niet alleen een interne beweging, maar ook een thema dat zal resoneren in de kunstwerken.In tijden van maatschappelijke, stedelijke en ecologische uitdagingen nodigt verandering uit om datgene te verbeelden wat voortdurend in beweging is — mensen, maar ook de wereld zelf, vol dromen, breuklijnen en nieuwe mogelijkheden. Verandering kan zich niet alleen op grote schaal manifesteren, zoals in klimaatverandering, sociale ongelijkheid, technologie of culturele verschuivingen, maar ook in de kleine, persoonlijke veranderingen die ons dagelijks leven beïnvloeden. 

Het festival The Crystal Ship in Oostende, is rock-'n-roll én is uitgegroeid tot een van de belangrijkste Europese festivals voor hedendaagse street art. Het trekt bezoekers aan van over de hele wereld en versterkt ook de identiteit van onze stad: een dynamische en creatieve hotspot voor moderne kunst. Deze editie zal opnieuw laten zien hoe Oostende zich nog steeds verder ontwikkelt tot een openluchtgalerij die kunstenaars en kunstliefhebbers inspireert. Burgemeester John Crombez

Artiesten

Met kunstwerken van D-Face, Case Maclaim, Axel Void, Ben Slow en bijvoorbeeld MOMO beschikt Oostende momenteel al over een indrukwekkende verzameling. Dit jaar worden er meer dan tien nieuwe werken toegevoegd en de selectie van de artiesten gebeurt op twee verschillende manieren. Enerzijds worden er zes projecten gekozen door de adviesraad (zie verder), anderzijds kunnen artiesten ook zelf hun kandidatuur insturen om deel te nemen. The Crystal Ship zet in 2025 duidelijk koers naar verandering, met een frisse blik en een nieuwe werkwijze. 'Change' vormt de rode draad door deze editie, met respect voor de eigenheid van het festival en tegelijkertijd een open blik op de toekomst.

The Crystal Ship is sinds jaren een belangrijk uithangbord voor onze stad en heeft een plaats gekregen in de harten van de Oostendenaars en de bezoekers. Het festival brengt beweging in de stad, en na de festivalperiode blijft de interesse om alle kunstwerken te bewonderen groeien. Dat zorgt voor een enorme meerwaarde op alle vlakken. Schepen voor Toerisme, Niko Geldhof 
AXELVOID_TCS22_P1231672.jpg
  • jpg
DFACE_NIGHT_LARGE_EDIT2.JPG
  • JPG
CASEMACLAIM_TCS24_JulesCesure_P1652944.jpg
  • jpg
MOMO_TCS_JulesCesure_P1474911.jpg
  • jpg

Open Call

Niet alleen het thema roept om verandering, ook de vorm van The Crystal Ship wordt aangepakt. Zo zal het festival jaarlijks een open call lanceren om artiesten die misschien nog niet op de radar staan en jong talent de kans te geven om deel te nemen aan het prestigieuze festival. Artiesten die interesse hebben, kunnen zich kandidaat stellen via www.thecrystalship.be

Het festival blijft trouw aan zijn roots, maar heeft de moed om nieuwe paden te verkennen. Verandering kan een breuk zijn met het verleden, maar is zeker een kans om te evolueren. Het thema change slaat hier dus zowel op de interne wijziging als op het thema waar kunstenaars straks mee aan de slag gaan. Schepen voor Cultuur, Vanessa Vens


Change is for Everybody

Om het thema van het festival kracht bij te zetten werd het eerste werk ooit van The Crystal Ship onder handen genomen. De iconische slogan “Art is for Everybody” langs de A10 werd in samenwerking met kunstenaar Mister Fiksit onder handen genomen. Passanten lezen nu “Change is for Everybody”


Adviesraad

In september 2024 werd de samenwerking met de vroegere curator van The Crystal Ship beëindigd. Om een vlotte overgang naar de editie van 2025 te garanderen en het festival klaar te maken voor de toekomst, werd een adviesraad in het leven geroepen. Zo werd het thema van deze editie in overleg met deze raad gekozen, maar zal de adviesraad bij deze editie ook helpen bij de jurering en de begeleiding van de open call. In de toekomst zal er op zoek gegaan worden naar een nieuwe curator die het festival voor maximaal 3 jaar artistiek vorm zal geven.


Leden van de adviesraad zijn:

- Andrew Vassallo, mede-eigenaar PR bureau Walkie Talkie

- Veerle Helsen, journaliste cultuur & lifestyle

- Annelies Storms, directeur Vrije Tijd stad Oostende

- Jasmine Roemendael, artiest & productie

- Tom Palmaerts, trendwatcher & managing partner bij Trendwolves

- Tim Marschang, mede-oprichter van Street Art Cities

De line-up van het festival zal bekend gemaakt worden begin maart. 



Contactgegevens

Ontvang exclusief nieuws

Ben je een journalist? Of werk je voor een dagblad, tijdschrift of blog?
Meld je aan en krijg als eerste toegang tot ons nieuws.

Aanmelden

Ontvang het laatste Toerisme Oostende nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL