In Oostende wordt de geest van James Ensor op een bijzondere manier nieuw leven ingeblazen. Dankzij een baanbrekend kunstwerk van The Crystal Ship spreekt de kunstenaar nu de bezoekers aan via augmented reality. Ter ere van het James Ensorjaar spreekt hij rechtstreeks tot het publiek, terwijl enkele van zijn kenmerkende maskers ook beschikbaar zijn als Instagram-filters. Dit project neemt de bezoeker mee in het werk en het universum van de iconische Oostendenaar. Daarnaast wordt er ook een nieuwe audiowandeling gelanceerd langs 30 Oostendse gevels. Elk van deze gevels kreeg een miniatuurwerk van de Baden van Oostende door street artist Jaune.
Oostende heeft er een nieuw technologisch hoogstandje bij, want het is vanaf nu mogelijk om James Ensor opnieuw tot leven te wekken. De Oostendse kunstenaar, die 75 jaar geleden overleed, spreekt bezoekers aan bij het nieuwste kunstwerk van Case Maclaim in de Blauwkasteelstraat in Oostende. Aan de hand van augmented reality worden originele audiofragmenten ingezet om het portret van de kunstenaar aan het woord te laten.
Naast de stem van Ensor zijn er ook enkele van zijn bekende maskers gedigitaliseerd. Deze kunnen bezoekers nu terugvinden als Instagram-filter op hun selfiecamera om mee te duiken in het kunstwerk.
Dit jaar vieren we een jaar lang leven en werk van James Ensor, één van de beroemdste kunstschilders van Vlaanderen. Net als Ensor een vernieuwer was die maar al te graag de gangbare regels durfde in vraag te stellen, wordt ook nu de bezoeker uitgedaagd en verrast aan de hand van augmented reality en andere technologische spitsvondigheden. Daarmee zetten we Vlaanderen verder op de kaart als regio die bruist van talent, creativiteit en innovatie.Vlaamse minister van Toerisme
Naast deze nieuwe ontwikkeling lanceert de stad ook een nieuwe audiowandeling rond ‘De Baden van Oostende’. Het bekende kunstwerk van James Ensor kreeg namelijk een unieke hommage van de hand van de Brusselse kunstenaar Jaune. Hij schilderde in het kader van The Crystal Ship op 30 Oostendse gevels miniatuurtaferelen van Oostendenaars, die rechtstreeks uit het originele werk lijken te komen. Met een hedendaagse toets en de nodige satire blaast hij deze nieuw leven in en ging hij ook in gesprek met de inwoners. Hun unieke verhalen en band met Ensor werden vereeuwigd in een audioroute, waarbij je als luisteraar alle verhalen als het ware kan verzamelen.
Deze nieuwe technologische ontwikkelingen brengen niet alleen de kunstwerken op de gevels tot leven, maar creëren ook een boeiende ervaring voor zowel inwoners als bezoekers. We brengen James Ensor hiermee echt tot bij de Oostendenaars. Dit project toont aan hoe innovatie kan bijdragen aan het verrijken van ons cultureel erfgoed en het vergroten van de toegankelijkheid van kunst voor een breed publiek.Burgemeester Bart Tommelein
The Crystal Ship is een internationaal bekend street art festival dat Oostende jaarlijks transformeert tot een openluchtmuseum met adembenemende muurschilderingen van gerenommeerde kunstenaars. Bij het vorige festival, dat liep tot 6 april 2024, werden meer dan vijftig nieuwe kunstwerken gecreëerd. Deze nieuwe werken werden toegevoegd aan het bestaande parcours van meer dan 80 kunstwerken. Bezoekers kunnen vanaf nu alle werken bezoeken aan de hand van een papieren brochure, een wandel- en fietskaart of de gratis Ostend City Walks-app. Daarnaast is het ook mogelijk om in het centrum aan de hand van een Facebook Messenger-chatbot een geleide wandeling te doen. Hier krijg je niet alleen de richtlijnen van het parcours, maar leer je ook bij aan de hand van toffe anekdotes van de (inter)nationale artiesten.
Dit project is een realisatie van Yondr Agency met financiële steun van Toerisme Vlaanderen in het kader van een relanceproject. Toerisme Oostende vzw streeft met dit project nog meer na om het internationale karakter van The Crystal Ship verder uit te dragen. Het zet bezoekers en inwoners ook extra aan om nieuwe wijken te ontdekken en de stad zo nog meer te leren kennen.
Contactgegevens
-
- Pieter Hens
- Manager team Marketing & Events, Toerisme Oostende vzw
- pieter@visitoostende.be
- +32 485 71 76 82
-
- Margot Neyskens
- Kabinetchef, Burgemeester Bart Tommelein
- Margot.Neyskens@oostende.be
- +32 476 85 15 32
Gerelateerd nieuws
Een verrassend programma en 3 nieuwe Verrekijkers. FAAR, het non-fictie boekenfestival in Oostende, schijnt licht op...
FAAR, het non-fictie boekenfestival in Oostende is aan haar vierde editie toe. Van 7 tot 9 maart wordt de stad aan zee helemaal ingepalmd door het literaire festival FAAR. De baseline van het boeke...
Uniek kerstverhaal met Gaston De Garnaal vormt zoektocht in Oostende
Vanaf 29 november tot en met 5 januari kunnen kinderen een unieke stadzoektocht doen in Oostende met het figuurtje Gaston De Garnaal. Om de kerstboom van de garnaal te helpen versieren, moeten kind...
Oostende lanceert unieke beleving: 'Ik, Léon Spilliaert'
Wie Léon Spilliaert zegt, zegt Oostende. Zijn werk toont de Venetiaanse Gaanderijen, het uitgestrekte strand en de onvoorspelbare Noordzee. Om het verhaal van deze Oostendse kunstenaar aan het grot...
Taylor Swift en Camille kleuren de Lichttunnel in Oostende
Fans van Taylor Swift en Camille moeten de komende maand absoluut een bezoek aan Oostende in hun agenda zetten. Van 29 november tot en met 5 januari pakt de stad namelijk uit met exclusieve lichtsh...
Toerisme Oostende wint award voor Marketing Company of the Year bij de Belgian Marketing Awards 2024
Toerisme Oostende vzw ontving vandaag de prestigieuze titel van Marketing Company of the Year bij de Belgian Marketing Awards 2024. Deze erkenning onderstreept de toewijding en het succes van Toeri...