Met veel trots kondigt Urban Mapping aan dat de voorstelling ‘James Ensor - Inspired by Light’ zijn 30.000ste bezoeker heeft mogen verwelkomen. Sinds de opening in maart kwamen reeds heel wat bezoekers over de vloer. Deze mijlpaal bevestigt de groeiende interesse en waardering voor deze unieke artistieke ervaring.
‘James Ensor - Inspired by Light’ biedt bezoekers de kans om de wereld van de legendarische kunstenaar James Ensor op een bijzondere manier te verkennen. Door middel van moderne projectietechnieken, handgemaakte animaties en geavanceerde AI, komt Ensors levensverhaal tot leven. Bezoekers betreden een levend canvas waarin ze de man achter de maskers ontdekken, op een locatie die doordrenkt is van zijn artistieke geest.
De productie is het werk van Urban Mapping, een bedrijf gespecialiseerd in verhalende audiovisuele producties op unieke locaties. Geerwin Vandekerckhove had de creatieve leiding over het verhaal van Ensor en heeft zijn biografie op een boeiende en diepgaande wijze vormgegeven. Vandekerckhove, afgestudeerd aan Sint Lucas in Gent en met een rijke ervaring in cultuur en muziek, heeft eerder succesvolle projecten zoals ‘De magie van de vlasbloem’ en ‘Lumineuze Nachten’ voor Urban Mapping geregisseerd.
Het Belgische muziekduo Boshaard heeft speciaal voor deze voorstelling de muziek gecomponeerd. Na hun eerdere succes met een soundtrack voor animatiefilms van Raoul Servais, kozen ze voor hun derde album James Ensor als inspiratiebron. Deze muziek, die perfect de sfeer van Ensors werk vangt, zal vanaf oktober 2024 digitaal beschikbaar zijn. PIV HUVLUV, een pionier in de Vlaamse stand-up comedy en theaterwereld, verleent zijn stem aan James Ensor. Zijn kenmerkende humor en Oostendse accent brengen Ensors leven en werk op een meeslepende manier over aan het publiek.
De Dominicanenkerk in Oostende, met haar rijke geschiedenis en neogotische architectuur geïnspireerd door de Scheldegotiek, is de perfecte locatie voor deze immersieve ervaring. De kerk biedt een sfeervolle en historisch resonante achtergrond die de artistieke geest van Ensor weerspiegelt. De ligging in Oostende, de geboortestad van Ensor, voegt een extra laag van authenticiteit en relevantie toe aan de beleving.
Bezoekers zijn enthousiast over de voorstelling. Velen waarderen de indrukwekkende projecties, prachtige animaties en meeslepende muziek. Ze beschrijven de ervaring als zowel educatief als visueel aantrekkelijk, en benadrukken hoe de voorstelling hen in slechts 45 minuten het volledige levensverhaal van James Ensor heeft leren kennen. Veel bezoekers raden de voorstelling aan als perfecte aanvulling op een bezoek aan het Ensorhuis of andere Ensoractiviteiten in Oostende tijdens het Ensorjaar.
De organisatie dankt iedereen die heeft bijgedragen aan het succes van ‘James Ensor - Inspired by Light’ en nodigt iedereen uit om deze unieke en onvergetelijke ervaring zelf te komen beleven.
Contactgegevens
-
- Pieter Hens
- Manager team Marketing & Events, Toerisme Oostende vzw
- pieter@visitoostende.be
- +32 485 71 76 82
-
- Margot Neyskens
- Kabinetchef, Burgemeester Bart Tommelein
- Margot.Neyskens@oostende.be
- +32 476 85 15 32
Gerelateerd nieuws
Een verrassend programma en 3 nieuwe Verrekijkers. FAAR, het non-fictie boekenfestival in Oostende, schijnt licht op...
FAAR, het non-fictie boekenfestival in Oostende is aan haar vierde editie toe. Van 7 tot 9 maart wordt de stad aan zee helemaal ingepalmd door het literaire festival FAAR. De baseline van het boeke...
Uniek kerstverhaal met Gaston De Garnaal vormt zoektocht in Oostende
Vanaf 29 november tot en met 5 januari kunnen kinderen een unieke stadzoektocht doen in Oostende met het figuurtje Gaston De Garnaal. Om de kerstboom van de garnaal te helpen versieren, moeten kind...
Oostende lanceert unieke beleving: 'Ik, Léon Spilliaert'
Wie Léon Spilliaert zegt, zegt Oostende. Zijn werk toont de Venetiaanse Gaanderijen, het uitgestrekte strand en de onvoorspelbare Noordzee. Om het verhaal van deze Oostendse kunstenaar aan het grot...
Taylor Swift en Camille kleuren de Lichttunnel in Oostende
Fans van Taylor Swift en Camille moeten de komende maand absoluut een bezoek aan Oostende in hun agenda zetten. Van 29 november tot en met 5 januari pakt de stad namelijk uit met exclusieve lichtsh...
Toerisme Oostende wint award voor Marketing Company of the Year bij de Belgian Marketing Awards 2024
Toerisme Oostende vzw ontving vandaag de prestigieuze titel van Marketing Company of the Year bij de Belgian Marketing Awards 2024. Deze erkenning onderstreept de toewijding en het succes van Toeri...