Op 5, 6 en 7 oktober vindt het populaire Garnaalkrokettenfestival plaats in Oostende. Het jaarlijkse evenement brengt dan liefhebbers van de garnaalkroket samen in de Wellington Hippodroom. Elf Oostendse chefs doen hun uiterste best om de perfecte garnaalkroket te serveren, terwijl bezoekers de kans krijgen om hun favorieten te proeven en te beoordelen. Dit jaar wordt er ook samen met Toerisme Vlaanderen een internationale persreis gekoppeld aan het festival.
Het Garnaalkrokettenfestival keert op 5, 6 en 7 oktober terug naar Oostende voor een weekend vol garnaalkroketten. In de ACEG Wellington Hippodroom zullen elf Oostendse chefs het opnemen tegen elkaar. De winnaar mag een jaar lang de titel van “Beste Garnaalkroket van Oostende” dragen. Bezoekers krijgen de kans om te proeven en hun voorkeur uit te spreken met een stemformulier. Naast deze Publieksprijs oordeelt ook een professionele jury over de smaak, de korst, de vulling, … van de garnaalkroketten. De jury bestaat dit jaar uit voorzitter Olly Ceulenaere, ondervoorzitter Rik Verheye, Femke Vandevelde, Julie Morgane, een afgevaardigde van Gault&Millau, Veerle Helsen en Joël Broekaert.
Het Garnaalkrokettenfestival heeft de laatste jaren niet alleen mensen uit de buurt aangetrokken, maar ook steeds meer internationale bezoekers weten hun weg naar Oostende te vinden. Tijdens de komende editie wordt er in samenwerking met Toerisme Vlaanderen een internationale persreis georganiseerd. Dankzij de promotie van het evenement en het unieke verhaal van de Oostendse garnaalkroket, komen foodies uit landen zoals Nederland, Frankrijk en Duitsland om deel te nemen aan dit unieke festival.
De garnaalkroket is echt vakmanschap en een uniek verhaal van de Belgische Kust. Het feit dat ons festival nu internationale persaandacht krijgt, toont aan hoe dit verhaal niet alleen in België, maar ook wereldwijd opgepikt wordt. Het festival is een unieke kans om deze traditie in de schijnwerpers te zetten en Oostende verder op de kaart te zetten als culinaire bestemming.Peter Craeymeersch, algemeen directeur van Toerisme Oostende vzw.
Op 4 oktober is er ook dit jaar de Nacht van de Garnaalkroket, waar er door Bugermeester Bart Tommelein nieuwe mensen worden opgenomen in de Orde van de Oostendse Garnaalkroket. Dit jaar treden Hilde Crevits, Carl Devos, Steve Degeselle, Dini Bogaert en Eva Mouton toe tot de orde op de vooravond van het Garnaalkrokettenfestival.
In aanloop naar het festival organiseerden enkele van de deelnemende restaurants ook workshops waar deelnemers garnaalkroketten leren te maken. Dit was een gigantisch succes, want alles was in een mum van tijd uitverkocht.
Om te voorzien in meer zitcapaciteit tijdens het festival, zal er dit jaar een grote tent geplaatst worden op de Esplanade van de ACEG Wellington Hippodroom. Ter plaatse worden ook de “vistjedatjes” gelanceerd: een podcast met authentieke verhalen rond de garnaalkroket en vissersweetjes.
Om het festival steeds beter te maken, gaan we elk jaar aan de slag met de feedback van de bezoekers. Een veel voorkomende opmerking was het gebrek aan zitplaats, dus hebben we de mogelijkheden onderzocht en er worden door een tent te plaatsen 300 extra zitplaatsen gecrëeerd. De link van het festival met de Oostendse visserij wordt in de kijker gezet door de lancering van de ludieke weetjespodact ‘Vist-je-datjes’. Dit Oostendse verhaal is er werkelijk eentje om te koesteren, zeker als je de impact bij de restaurants ziet heel het jaar door.Burgemeester Bart Tommelein
Het succes van het festival strekt zich echter verder uit dan alleen de festivaldagen. Verschillende deelnemende restaurants merken dat hun deelname een blijvend effect heeft op hun omzet met zelfs een verdubbeling van het aantal verkochte garnaalkroketten. Dankzij de aandacht en publiciteit tijdens het festival trekken zij het hele jaar door nieuwe klanten aan, waaronder zowel lokale bewoners als internationale bezoekers. Deze groeiende bekendheid leidt tot extra inkomsten, waarbij de garnaalkroket een vast onderdeel van de menukaart blijft.
Het Garnaalkrokettenfestival is veel meer dan een evenement; het is een jaarlijkse campagne die ons het hele jaar door nieuwe klanten oplevert. We merken een duidelijke toename in de vraag naar onze garnaalkroketten, zowel van vaste klanten als van toeristen die speciaal hiervoor langskomen. Het festival heeft onze zaak een serieuze boost gegeven en we zijn heel trots op onze titel.Jan Liebrechts, chef-kok en eigenaar van Restaurant North
Het evenement, dat inmiddels een vaste waarde is geworden, is volledig uitverkocht. Voor wie nog geen kaartje heeft, wordt het lastig om erbij te zijn, want de tickets zijn in een recordtempo over de toonbank gegaan. Late beslissers kunnen wel een kijkje nemen op Ticketswap en op deze manier op een legitieme manier tickets aankopen.
Voor meer informatie over het Garnaalkrokettenfestival en het volledige programma, kunt u terecht op www.garnaalkrokettenfestival.be.
Contactgegevens
-
- Pieter Hens
- Manager team Marketing & Events, Toerisme Oostende vzw
- pieter@visitoostende.be
- +32 485 71 76 82
-
- Margot Neyskens
- Kabinetchef, Burgemeester Bart Tommelein
- Margot.Neyskens@oostende.be
- +32 476 85 15 32
Gerelateerd nieuws
Een verrassend programma en 3 nieuwe Verrekijkers. FAAR, het non-fictie boekenfestival in Oostende, schijnt licht op...
FAAR, het non-fictie boekenfestival in Oostende is aan haar vierde editie toe. Van 7 tot 9 maart wordt de stad aan zee helemaal ingepalmd door het literaire festival FAAR. De baseline van het boeke...
Uniek kerstverhaal met Gaston De Garnaal vormt zoektocht in Oostende
Vanaf 29 november tot en met 5 januari kunnen kinderen een unieke stadzoektocht doen in Oostende met het figuurtje Gaston De Garnaal. Om de kerstboom van de garnaal te helpen versieren, moeten kind...
Oostende lanceert unieke beleving: 'Ik, Léon Spilliaert'
Wie Léon Spilliaert zegt, zegt Oostende. Zijn werk toont de Venetiaanse Gaanderijen, het uitgestrekte strand en de onvoorspelbare Noordzee. Om het verhaal van deze Oostendse kunstenaar aan het grot...
Taylor Swift en Camille kleuren de Lichttunnel in Oostende
Fans van Taylor Swift en Camille moeten de komende maand absoluut een bezoek aan Oostende in hun agenda zetten. Van 29 november tot en met 5 januari pakt de stad namelijk uit met exclusieve lichtsh...
Toerisme Oostende wint award voor Marketing Company of the Year bij de Belgian Marketing Awards 2024
Toerisme Oostende vzw ontving vandaag de prestigieuze titel van Marketing Company of the Year bij de Belgian Marketing Awards 2024. Deze erkenning onderstreept de toewijding en het succes van Toeri...